چند خبر متفاوت
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد

حسین توکلی با بیان اینکه نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد به صورت کارنامه تنظیم می‌شود، گفت:‌ نتایج از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
 آغاز انتخاب رشته آزمون ارشد از سه‌شنبه
 وی با اشاره به آغاز انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد از روز سه شنبه 24 اردیبهشت ماه، افزود: داوطلبان می‌توانند کد رشته محل‌های انتخابی را تا روز شنبه 28 اردیبهشت به ترتیب اولویت علاقه در فرم الکترونیکی انتخاب رشته ثبت کنند.
امکان انتخاب 100 رشته محل
وی با بیان اینکه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون مذکور در روز شنبه 21 اردیبهشت ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد، تصریح کرد: داوطلبان مجاز می‌توانند ضمن مطالعه دقیق دفترچه و اطلاعیه‌های منتشره، حداکثر 100 کد رشته محل را از میان کد رشته محل‌های امتحانی مجاز انتخاب کنند.
ظرفیت و زمان اعلام نتایج نهایی
 ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد 92 حدود 89 هزار تا 90 هزار نفر در نظرگرفته شده است.
 وی با اشاره به اعلام فهرست اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی در هفته اول شهریور ماه 92 از طریق سایت سازمان سنجش، خاطرنشان کرد: گزینش نهایی در کلیه کد رشته‌های تحصیلی بر اساس 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده دوره کارشناسی و سهمیه داوطلبان انجام می‌شود.
 تاثیر 20 درصدی معدل در گزینش نهایی
اعمال 20 درصد معدل کارشناسی بر اساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی به صورت تراز اعمال می‌شود.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271609

قیمت مصوب کله پاچه در تهران: چشم 1000، پاچه 2000، زبان 6000 تومان

هر دست کله‌پاچه آماده 29 هزار تومان قیمت دارد که خام آن 22هزار و 500 تومان خریداری می‌شود. هم‌چنین هر پاچه 2000 تومان، زبان 6000 تومان، چشم 1000 تومان، بناگوش 4000 تومان، مغز 4000 تومان و هر کاسه آب کله‌پاچه 1000 تومان به‌طور مصوب به فروش می‌رسد.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271504

یک آبونمان جدید به قبض‌های تلفن اضافه می‌شود

پس از هم کد سازی تلفن‌های جدید هزینه جدیدی با نام آبونمان نگهداری شبکه به قبض‌های تلفن ثابت اضافه می‌شود که مشترک حتی در صورت مکالمات بین شهری ناچار به پرداخت آن است.
طرح هم کد سازی در سراسر کشور حداکثر تا سه ماه آینده انجام و پس از اجرای هم کدسازی تعرفه استانی به 53.03 تغییر خواهد کرد. طبق مجوز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از هم‌کدسازی، هزینه‌ای برای اجرای هم‌کدی و نگهداری از مشترک اخذ می‌شود.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271456

بهمنی اعتراف کرد: به دارو ارز مرجع ندادیم

بهمنی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داده است.
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد و در جواب به اعتراض نمایندگان در این خصوص گفت لا یکلف الله نفس الا وسعها.
شواهد و قرائن حاکی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی است.

منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271499

جزئیات کشته شدن معلمی که برای استقبال از احمدی نژاد به ارومیه برده شده بود

واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در حوالی روستای جبل کندی در جاده ارومیه به مهاباد متاسفانه منجر به کشته شدن یکی از مسافرین و مصدومیت شدید چند تن دیگر شد.
 این اتوبوس حامل استقبال کنندگان رئیس جمهور بود که از بوکان عازم اورمیه شده با 31 مسافر به محض اتمام سخنان رئیس جمهور به مقصد شهرستان بوکان حرکت کرده بود که در مسیر بازگشت به شدت دچار سانحه شد.
«سامان آسيابان» معلم بوكاني به دليل ماندن گردنش در زير صندلي هاي اتوبوس قطع نفس شده و جان خود را از دست داد و مصدوم ديگري به نام جمال خليفه زاده در وضعيت وخيمي توسط امدادگران به بيمارستان منتقل شد که پس از طی مراحل پزشکی ، حال وی رو به بهبودی است. مصدوم دیگری نیز به نام رحمان پاکدل در بیمارستان بستری شده است. 18 تن دیگر نیز که در این حادثه مجروح شده بودند، به صورت سرپایی مداوا و مرخص شدند.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271450

رانت‌های اقتصادی برای «مرفهین بی‌درد»

دولت‌های نهم و دهم در این 8 سال گذشته چنان وضعیت بحرانی برای اقتصاد ایران ایجاد کردند که نه تنها یک که چندین حماسه و جهاد اقتصادی برای ترمیم آن لازم است.
نامگذاری امسال به نام سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی، بدان معناست که شکست سیاست‌های سیاسی و اقتصادی از سوی خود دولت نیز پذیرفته شده است.

حکومت عامل تمام بی‌نظمی ها و آشفتگی ها در اقتصاد کشور است، این حماسه از دولت شروع شود و در واقع بازیگر اصلی آن نیز دولت خواهد بود.
شکاف طبقاتی در جامعه به دلیل ایجاد رانت‌های اقتصادی از سوی دولت برای عده‌ای از سرمایه داران کشور به وجود آمده است. همان رانتی که به عده‌ای این امکان را می‌دهد در شرایطی که بسیاری از افراد جامعه حتی توان خرید یک پراید را ندارند ؛ با استفاده از ارز مرجع، اقدام به واردات چند صد دستگاه خودروی لوکس کنند.
در حال حاضر کسي که از قدرت مالی بالا برخوردار است و می‌تواند لوکس ترین خانه را داشته باشد و گران‌ترین ماشین را وارد کرده و براند، بدون ترس از پرداخت مالیات زندگی می‌کند.

نباید رانت در اختیار عده‌ای خاص از افراد جامعه قرار گیرد و عده‌ای دیگر محتاج نان شب باشند.

منبع:http://fararu.com/fa/news/148918

 پیامدهای شوخی‌‌وار «شوک‌درمانی»


واقعیت این است که طی نزدیک به ربع قرن اخیر که اقتصاد ایران، گاه‌وبیگاه و جسته‌وگریخته، درگیر اجرای برنامه «تعدیل ساختاری» بوده است، هنگامی که آثار و پیامدهای این برنامه ظاهر شده و هزینه‌ها و خسارت‌های آن آشکار شده است، گرایش مسلط اجرا‌کنندگان این سیاست‌ها آن بوده که با وسواسی غیرکارشناسی تلاش کرده‌اند کل ماجرا را به کاستی‌های اجرایی تقلیل دهند.
این درحالی است که این رویه که در دهه‌های 1980 و 1990 از سوی کارشناسان «صندوق بین‌المللی پول» و «بانک جهانی» به کار گرفته می‌شد عملا در سطح جهان بی‌اعتبار گشت و مطالعات بسیار ارزشمندی روی کاستی‌های نظری این برنامه متمرکز شد.
یکی از نکته‌های کلیدی مورد اشاره در این ارزیابی‌ها، تمرکز و تاکید بر وجود تناقض‌های درونی بیشمار در این برنامه به اعتبار کاستی‌های نظری جدی آن بوده است.
در این میان، پدیده جدید که درباره «یارانه ‌نان» مورد بحث محافل سیاست‌گذاری قرار گرفته از زاویه توجه به همین انبوه تناقض‌های درونی در وجوه نظری و عملی، شایسته تامل است.
خود دولتی‌ها ادعا می‌کردند که مهم‌ترین هدف این کار، دفاع از حقوق محرومان و برقراری عدالت اجتماعی بوده است. البته در همان زمان نیز کارشناسان منصف به دولت تذکر می‌دادند که تصور برقراری عدالت اجتماعی از طریق اجرای سیاست‌های تورم‌زا و رکودآفرین، تصور خام و نادرستی است اما در باب این پدیده جدید یعنی حذف پرداختی اندک مربوط به نان، باید توجه دولتمردان و نمایندگان مجلس را به این سوال جلب کرد که آیا نباید اندکی تامل کنند که بیشترین تقاضای مصرف نان متعلق به کدام‌یک از گروه‌های اجتماعی است و آیا تجربه کاهش 22درصدی سرانه مصرف شیر و ابعاد نگران‌کننده کاهش مصرف گوشت، کانون اصلی اصابت خود را در میان کدام گروه‌ها پیدا می‌کند؟
پیامدهای شوخی‌ای که «شوک‌درمانی» با معیشت مردم آغاز کرد از کانال ردگیری آثار آن در جمعیت پنج‌برابری افرادی که فقط از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر «خط فقر» افتاده‌اند، به‌وضوح قابل ردگیری است.
این اتفاق فقط در فاصله یک‌ساله 1389 تا 1390 وقوع یافته است. در لایحه بودجه سال 1392 نیز به‌صراحت آمده که حدود 56درصد از کل اعتبارات دانشگاه‌های علوم پزشکی باید از طریق درآمدهای اختصاصی تامین شود. این تصمیم به معنای مشروط کردن درآمد دانشگاه‌های علوم پزشکی به کسب درآمد توسط بیمارستان‌هاست. مسوولان دولت باید فکر کنند که اکثریت قاطع مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی را چه کسانی تشکیل می‌دهد؟ 
در «ادبیات توسعه»، تصریح شده است که «انسان سالم، محور توسعه پایدار است» اما با این تحولاتی که طی دوساله اخیر در مورد وضعیت سلامت به وقوع پیوسته و در ابعاد به‌مراتب نگران‌کننده در زمینه محیط زیست نیز رخ داده است، شاید زمینه‌ای برای تامل جدی درباره سیاست‌های مخرب و ثبات‌زدای «شوک‌درمانی» پدید آورد. طی هفت‌ساله اخیر، با وجود آنکه رتبه جهانی کشورمان از نظر کیفیت محیط‌زیست 63 پله سقوط را تجربه کرده است، سهم فصل محیط‌زیست از کل فصول بودجه 14/0درصد در نظر گرفته شده است.
منبع: http://fararu.com/fa/news/148931

۲۶سال قبل، قیمت کاهو و گوجه و ...چقدر بود؟

قیمت ها به شرح زیر بوده است:

کاهو یک کیلو 100ریال

گوجه فرنگی یک کیلو150ریال

خیار یک کیلو 150تا200ریال

آلو یک کیلو 150ریال تا 200ریال

گیلاس یک کیلو 350ریال

هندوانه یک کیلو 55تا65ریال

هلو یک کیلو 220 تا 250 ریال

نوشابه 250سی سی 55ریال

خامه 100گرم 150ریال

پنیر تبریز یک کیلو2000 ریال

کباب کوبیده یک سیخ 200 ریال

تخم مرغ یک شانه 400 ریال

ماست یک کیلو 80 ریال

زعفران یک مثقال 2400 ریال

مغز گردو یک کیلو 2500 ریال

پرتقال یک کیلو 150تا200ریال

نارنگی یک کیلو 170 تا 220 ریال

سبزی خوردن یک کیلو 70 تا 100 ریال

رب گوجه فرنگی یک کیلو 400ریال

بلیت سینما 150 ریال

پسته یک کیلو 3500تا4000ریال

تخمه ژاپنی یک کیلو 1200تا 1500ریال

بادام یک کیلو 1800 تا 2200ریال

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/317726

سرقت 5 شی تاریخی ساسانی از موزه تبریز

با وجود اینکه در ساختمان موزه آذربایجان دوربین های مدار بسته نصب شده در موقع سرقت، اپراتور ساختمان خواب بوده و سارق یا سارقان به راحتی وارد ساختمان شده اند. ضمن اینکه این موزه دارای دو نگهبان هم بوده اند اما آنها متوجه ورود دزدان نشده بودند.

پنج شی تاریخی مربوط به دوره ساسانی شامل دو بشقاب، یک تنگ و دو کشکول از جنس نقره شب جمعه از موزه تبریز سرقت شده است.
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271597

 سازمان بازرسي: جزئیات ماجراي 450 ميليون يورويي ساخت تالار بین المللی کیش

ماجرای 450 میلیون یورویی تالارهای کیش منتشر شده بدین شرح است:

آقاي حميد بقايي، معاون اجرايي رئيس جمهور:«خيلي از اين ادعاهايي كه گاهي بنده مي‌شنوم، اصلاً وجود نداشته است؛ مثلاً رئيس محترم سازمان بازرسي كل كشور، جناب آقاي پورمحمدي، چند وقت پيش مصاحبه‌اي را با يكي از اين خبرگزاري‌ها داشته و در آن مصاحبه گفته بودند كه قراردادي 450 ميليون يورويي در كيش منعقد شده است كه جلوي آن را گرفته‌اند. بعد از آن مصاحبه، بنده چندين نامه براي ايشان فرستادم و خواستم كه اين قرارداد را بفرستند؛ چرا كه اين موضوع اصلاً صحت ندارد. 450 ميليون يورو مي‌دانيد يعني چقدر؟ خوب! اگر چنين قراردادي هست، لطفاً منتشر كنند. چرا معطل مي كنند؟ چنين چيزي اصلاً وجود ندارد و دروغ است... من چندين نامه براي ايشان فرستادم كه لطفاً قرارداد مورد ادعايتان را بفرستيد. من در همين جا از رياست اين دستگاه نظارتي درخواست مي‌كنم كه قرارداد مورد ادعايشان را براي ما بفرستند يا به رسانه‌ها بدهند تا منتشر شود. يك چنين چيزي اصلاً وجود ندارد. بهتر است به جاي اينكه اتهام بزنند، اوّل اثبات كنند قراردادي هست، و اگر وجود داشت تازه بايد اثبات كنند كه داراي اشكال قانوني است».
در پاسخ به تقاضاي مصرانه ايشان و به استناد اجازه مقرر در بندهاي «و» و «ح» ماده 66 آيين نامه اجرايي قانون تشكيل سازمان و نيز به منظور تنوير افكار عمومي، خلاصه‌اي از گزارش بازرسان سازمان و اسناد و مدارك مربوط به پروژه احداث تالارهاي بين المللي كيش اعلام مي‌شود:
1. در سال 1388 به پيشنهاد وزير مسكن و شهرسازي و تصويب رئيس جمهور، مقرر مي‌شود، براي برگزاري اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد (در سال 1391)، سالن مناسبي در تهران احداث شود. وزارت مسكن و شهرسازي، مبالغ قابل توجهي را هزينه مي‌كند؛ سپس، بدون مطالعه و ارائه دليل منطقي، محل اجراي پروژه از تهران به كيش منتقل مي‌شود. در اين جزيره نيز، پس از تحميل مبالغ سنگين به بيت‌المال، موضوع انتقال پروژه به شيراز و اصفهان، مطرح و مبالغ كلاني نيز هزينه مي‌شود و، در نهايت، دوباره تصميم به اجراي پروژه در تهران گرفته مي‌شود؛ با اين توضيح كه اين بار پروژه نه در محل پيش‌بيني شده قبلي در تهران، بلكه در جنب سالن اجلاس سران احداث مي‌شود كه نهايتا مجموعه‌ي احداثي به موقع آماده نشده و به بهره‌برداري نمي‌رسد.
2. موضوع بحث آقاي بقايي، به احداث تالارهاي بين‌المللي در كيش مربوط است؛ بنابراين، از ساير امور مرتبط نظير احداث سالن در اصفهان با بيش از يكصد و بيست ميليارد تومان هزينه و تكميل نشدن آن و عدم بهره‌برداري خودداري مي‌شود.
3. آقاي بقايي كه از موضوع 450 ميليون يورو تعجب كرده، خطاب به خبرنگار مي‌گويد: «450 ميليون يورو مي‌دانيد يعني چقدر؟!» ايشان حتماً بايد نامه‌ خود به آقاي دكتر حسيني، وزير محترم امور اقتصادي و دارايي ( به شماره 475/10/892 و به تاريخ 23/8/89) را به خاطر داشته باشد كه در آن بصراحت نوشته است: «با عنايت به موافقت مقام محترم رياست جمهوري با احداث مجتمع تالارهاي بين‌المللي ايران- كيش، به منظور تبديل اين جزيره به محلي براي برگزاري نشست‌هاي بين‌المللي در سطح سران و مقامات عالي كشور، خواهشمند است، ضمن موافقت، دستور فرماييد تأمين مالي پروژه فوق‌الذكر تا سقف 450 ميليون يورو در فهرست فاينانس چين قرار گيرد.» (پيوست شماره 1)
نامبرده همچنين در نامه‌اي خطاب به آقاي دكتر عزيزي، معاون محترم برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور (به شماره 426/10/892 و به تاريخ 23/8/89) ضمن اشاره به احداث تالارهاي كيش، چنين تقاضا كرده است: «ضمن موافقت، دستور فرماييد نسبت به صدور مجوز ماده 62 پروژه فوق‌الذكر، فاينانس تا سقف 450 ميليون يورو اقدام گردد.» (پيوست شماره 2)
4. آقاي بقايي در نامه خود به آقاي دكتر عزيزي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور ( به شماره 253/10/892 و به تاريخ 7/4/89) به واگذاري پروژه به شركت فياك كيش از طريق ترك تشريفات مناقصه تصريح كرده است. (پيوست شماره 3) در حالي كه شركت فياك كيش در تاريخ 1/4/89 توسط آقاي يحيي فيوضي يوسفي و دخترش پانته‌آ (هر دو مقيم آمريكا) با سرمايه يك ميليون تومان به ثبت رسيده است و چهار روز بعد از تأسيس شركت (بدون داشتن تجربه، رتبه، قرارداد و بدون اخذ مجوز ترك تشريفات مناقصه)، مبلغ پنج ميليارد تومان از سوي سازمان منطقه آزاد كيش، در يك فقره چك در تاريخ 5/4/1389، به شركت فياك كيش، بابت پيش‌پرداخت، تحويل شده است. (پيوست شماره 4)
5. موافقت‌نامه اصولي، با موضوع احداث سالن اجلاس در كيش، در 9 بند تهيه شده، به امضاي آقاي فيوضي (پيمانكار) و رئيس و اعضاي هيأت مديره سازمان منطقه آزاد كيش رسيده است. پيش‌نويس نيز توسط آقاي فيوضي تهيه شده است. سازمان بازرسي در اين مرحله، پس از گردآوري اطلاعات لازم، به موضوع ورود كرده، و با هشدارهاي قانوني و توصيه هاي لازم سبب جلوگيري از ادامه اين كار شده است (پيوست شماره 5).
6. درباره اين ادعا كه چندين نامه در زمينه موضوع به سازمان بازرسي كل كشور نوشته و پاسخي دريافت نكرده‌اند، به آقاي بقايي يادآوري مي‌شود كه نامه‌هاي شماره 103522 (به تاريخ 1/6/91)، شماره 221121 (به تاريخ 21/11/91) و نيز نامه شماره 229669 (به تاريخ 1/12/91)، در پاسخ به مكاتبات نامبرده بوده است كه مشخص نيست، چرا مورد توجه قرار نگرفته است.
شايسته است آقاي بقايي پاسخ دهند چرا بدون مطالعات اوليه براي تعيين محل احداث تالارها، مبالغ زيادي را در محل‌هاي مختلف هزينه كرده‌اند؟ آيا اين اقدامات نشانگر سوء مديريت نيست؟ همچنين بايد پاسخ دهند مابه‌التفاوت درخواست فاينانس 450 ميليون يورويي و موافقت نامه اصولي مذكور را چگونه محاسبه كرده و بر چه مبنايي بيش از دويست ميليارد تومان به مبلغ اوليه پروژه افزوده‌اند. بطوري كه در نامه‌ شماره 362/10/892 مورخ 17/6/1389 به قائم مقام بانك مركزي با اشاره به موافقت نامه اصولي، دستور كارسازي 450 ميليارد تومان را صادر مي نمايند. (پيوست شماره 6)
9. بالاخره معلوم نيست مكاتبات با مقامات مختلف و درخواست فاينانس تا سقف 450 ميليون يورو به چه منظوري بوده است؟ چرا شركت فياك كيش، كه بيشتر از چند روز از تأسيس آن نگذشته و فاقد تجربه و رتبه بندي بوده است، براي انعقاد قرارداد به منطقه آزاد كيش معرفي شده است؟ منظور از دستورهاي پي در پي به منطقه آزاد كيش، قائم مقام بانك مركزي، وزير اقتصاد ودارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور چه بوده است؟
منبع:http://www.asriran.com/fa/news/271584



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 19 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب